|
|
УДЕЛОТ НА МАКЕДОНЦИТЕ ВО СОЗДАВАЊЕТО НА АНТИЧКАТА БАЛКАНСКА МИТОЛОГИЈА |
Александар ДОНСКИ Во претходните написи наведовме огромен број докази според кои нема никаква основа нарекувањето на античката митологија како „старогрчка“. Видовме дека над 80% од античките автори на оваа митологија не биле никакви „Грци“, а видовме и дека најголемиот број митолошки ликови од оваа митологија припаѓале, т.е. биле преземени од други народи. На крајот од овој осврт ќе кажеме нешто и за уделот на античките Македонци во содржината на т.н. „Старогрчка митологија“. Овој удел може да се разгледува на две нивоа. Првото ниво е постоењето на посебни македонски специфичности во однос на заедничките ликови од оваа митологија, како и во однос на начинот на нивното третирање (начинот на славењето на боговите, нивните карактеристики и сл.). Иако биле први соседи со Грците, сепак Македонците на различен начин ги славеле некои од боговите, кои рековме дека тогаш биле заеднички за повеќе народи. Второто ниво во врска со уделот на Македонците во оваа митологија се однесува на фактот што некои од митолошките ликови биле по потекло од Македонија, а во Македонија се одиграле и некои настани спомнати во приказните на оваа митологија. Во врска со разликите во славењето на некои од заедничките богови помеѓу Македонците и Грците, еден од најавторитетните светски познавачи на античка Македонија д-р Јуџин Борза, откако прави анализа на оваа тема, констатира: “Најголемиот дел од писмените податоци за Македонскиот пантеон доаѓаат од времето на Филип Втори и Александар, од што испаѓа дека Македонците и Грците славеле исти богови. Сепак, многу од јавните манифестации на тоа славење изгледа биле различни. На пример, во Македонија не се пронајдени големи јавни религиозни споменици од пред крајот на четвриот век (што претставува уште една разлика во однос на Грците).” (Eugen Borza, In the Shadows of Olympus, The Emergence of Macedon, Princeton University Press, New Jersey, ISBN 0-691-05549-1, УСА, 1990, стр. 95). Разлики во славењето на заедничките богови се забалежани и во култот кон Зевс. И Македонците и Грците го славеле Зевс (секој од својата страна на Олимп), но на прилично различен начин. Американската историчарка д-р Синдја Сиднор Словиковски во својот труд “Спортот и културата во античко-македонското општество” пишува дека Зевс имал поголема улога кај Македонците отколку кај Грците: “Зевс се почитувал во религиозната сфера и на Грците и на Македонците. Но, за Македонците улогата на Зевс среде нивните богови изгледа била поголема во однос на улогата на Зевс кај Грците”. (Dr. Synthia Sydnor Slowikowski, Sport and Culture in the Ancient Macedonian Society, The Pensilvania State University 1988, стр. 72). Посебни македонски специфичности се забележани и кај други митолошки ликови и останати содржини. Богот Херакле во голема мера бил славен во Македонија речиси како бог со посебни македонски специфичности. Но, се знае дека тој бил славен и од останатите тогашни народи. Д-р Синдија Синдор Словиковски ја потенцира раширеноста на култот кон Херакле кај разни народи, при што пишува дека за овој бог постоеле посебни македонски, грчки и азиски митови: “Херакле бил познат во грчките, македонските и азиските митови, легенди и приказни... (цит. дело, стр. 136). Таков бил случајот и со божицата Зирена, која имала засебни македонски епитети, а по својата содржина потсетувала на Афродита каква што ја славеле Хелените. И македонскиот бог на војната (што Грците го спомнуваат како Македонски Арес), како и македонските божици, кои имале аналогија во грчките нимфи и грации, исто така си имале свои засебни македонски имиња и со тие имиња биле славени од страна на Македонците. Освен, така да кажеме, заедничките божества (кои секој народ ги славел според сопствени обичаи) постоеле и оригинални македонски митолошки ликови за кои нема сомнение дека потекнувале од Македонија. За жал, кај нас во голема мера дури и некои од чистите македонски митолошки ликови се сметани како “грчки” (на пример, во некои овдешни списанија, ТВ квизови поврзани со митологијата и сл.). Од оригиналните македонски митолошки ликови, најнапред ќе ги издвоиме познатите музи. Култот на музите за прв пат бил посведочен во македонската област Пиерија, а оттаму бил прифатен од останатите антички народи. Овој податок е добро познат во светската научна јавност. Само како илустрација ќе спомнеме цитат од ЦД Гролиер енциклопедија (цит. дело), каде во насловот “Музи” (Muses), читаме: “Музите ... понекогаш биле нарекувани како пиериди, според нивниот првобитен дом Пиерија во Македонија, од каде честопати го посетувале изворот на Аганипа”. И големиот познавач на античката митологија Карлос Парада децидно го потенцира македонското потекло на музите. Откако пишува дека музите најпрвин биле три, Парада констатира: “Се смета дека Пиер Македонецот востановил девет музи и ги променил нивните имиња... Поради тоа музите понекогаш биле нарекувани пиериди... Пиер бил крал од Пела во Македонија. (Карлос Парада, цит. дело, наслов Muses). Според една легенда музата на историјата, која се викала Клио, имала деца со Пиер. Во врска со ова Карлос Парада пишува: “Клио имала љубовна врска со кралот Пеир од Пела (Македонија) и му ги родила Хјакинт и Полибеја, девојка која подоцна била однесена на небесата” (Карлос Парада, цит. дело, наслов Muses). Според друга легенда, пиеридите биле ќерки на Пиер (што е во спротивност со легендата според која пиеридите биле самите музи - ова не е единствен случај во различни легенди од оваа митологија да се среќаваат контрадикторни податоци). Што се однесува до потеклото на Пиер, Карлос Парада пишува: “Пиер бил крал од Пела во Македонија. Тој бил син на Магнес и Неада. Од врската со Евипа Пиер ги добил ќерките пиериди”. (Карлос Парада, цит. дело, наслов Pierus). За потеклото на жената на Пиер (Евипа) Карлос Парада (повикувајќи се на “Метаморфозите” од Овидиј) пишува: “Евипа била жена од Пеонија (област во Македонија)” (Карлос Парада, цит. дело, наслов Evippe 4). Значи музите потекнуваат од верувањата на Македонците, кои, да потсетиме, според самите тогашни Грци, зборувале на, за нив, неразбирлив македонски јазик и кои затоа биле нарекувани барбари. Како бог кој прво бил славен од Македонците, а потоа од Грците, е и богот Дионис. За овој бог се смета дека имал бригиско потекло. На планината Олимп постоело древно светилиште на Дионис, кое се викало Дион, но тоа се наоѓало на северниот дел од планината, т.е на македонскиот дел на Олимп. Во ЦД Гролиер енциклопедија, во врска со славењето на Дионис од страна на Македонците, пишува дека Дионис на Балканот најнапред бил славен од Македонците (иако е спомнато и неговото бригиско потекло). Овде читаме: “Дионис не е индо-европско божество. Тој најверојатно има бригиско потекло, чиј култ најпрво поминал во Македонија, а потоа во Тесалија и Беотија... Дионис исто така се викал и Бромиос или Бакхус. Целта на неговиот култ била да предизвикува екстаза - искуство на излегување надвор од себеси, или ентузијазам - искуство да се чувствуваш како бог. Сутината на мистериите на Дионис била дека, оној што ги прави, требало да се поистовети со бог. Мнозинството следбеници на овој култ биле жени, наречени Менади, кои доживувале екстази. Кога свештеникот на Дионис свирел на флејта, приврзаниците на овој култ паѓале во екстаза, за време на која им било кажувано да растргнуваат животни”. (Гролиер, цит. дело, наслов Greek Mythology). Во етногенезата на античките Македонци, Бригијците имале значителна улога, па секако дека оттаму е и присутноста на овој бог среде Македонците. Овде повторно малку ќе се оддалечиме од темава за да спомнеме еден интересен податок во врска со древното македонско светилиште Дион. Познато е дека Грците сe уште немаат извршено археолошки истражувања на археолошките слоеви во Дион од времето на античка Македонија, туку само на погорните т.н. римски слоеви. Дали е ова поради немање пари? Секако дека не. Грција секогаш може да најде средства за своите археолошки ископувања. Па зошто тогаш Грците ги запоставуваат ископувањата во македонските слоеви на Дион, т.е. на слоевите од времето кога Македонците немале некакви позначајни контакти со Грците? Дали можеби Грците се плашат дека ќе наидат на уште повеќе докази за сосема поинаква чиста македонска култура, која била сосема различна од тогашната грчка, по што нивните обиди за докажување на грчкиот карактер на Македонија, целосно ќе паднат во вода? Одговорот на овие прашања мислам дека е повеќе од очигледен. Одиме понатаму. Како позната митолошка личност со македонско потекло е и легендарниот пеач и митски тракиски крал Орфеј. Според легендата, Орфеј бил роден во Македонија. Бугарскиот историчар Т. Спиридонов во својата книга: “Тракискијат етнос” (Софија, 1991) ја потврдува вистината дека Орфеј бил роден во Македонија. Овде читаме: “Историскиот крал на Тракијците Орфеј, кој со својата лира ги занесувал луѓето и ги скротувал дивите ѕверови, бил роден во Македонија некаде помеѓу Олимп и реката Струма”. Впрочем, минималното познавање на митологијата покажува дека Орфеј бил син на музата Калиопа, чие македонско потекло веќе го спомнавме. Орфеј не само што бил роден во Македонија, туку тој бил и убиен и погребан во нашата земја. Неговиот гроб се наоѓал во подножјето на Олимп во јужниот дел на Македонија и на неговиот надгробен споменик биле испишани стихови од еден македонски поет. Во врска со убиството на Орфеј, Карлос Парада пишува: “Некои веруваат дека Орфеј бил убиен близу планината Пиерија (во Македонија, з.м.) и дека близу тоа место била зачувана урна во која биле сместени неговите посмртни останки.” (К. Парада, цит. дело, наслов “Оrpheus”). Како античко-македонски бог треба да го споменеме и богот на лекувањето Дарон. Друго античко-македонско божество, кое го немало кај Грците, била божицата Ма, која кај Македонците си имала свои македонски специфичности (иако кај секој народ постоело божество со слична улога на Пра-Мајка). Митолошки лик со македонско потекло бил и речниот бог Аксиј. Тој имал љубовна врска со Перибоја (Перибоеа), од која се родил Пелагон, кој бил татко на јунакот Астеропај, кој ја бранел Троја. Според името на Аксиј, подоцна била наречена денешната река Вардар (чие првобитно име било токму Аксиј), додека името на Пелагон до денес го носи македонската област Пелагонија. Близу реката Струма била славена и божицата Бендида, а во повеќе места на Македонија биле славени и змијоликите божества Драко и Дракена. За името Дракон (кое се среќава во антиката, а подоцна од него е произлезен англискиот збор за змеј - драгон, па дури и името на грофот Дракула) се знае дека за прв пат било посведочено во Либија, т.е. ни ова име не е грчко. (К. Парада, цит. дело, наслов Хесперидес). Како митолошки личности со македонско потекло ќе ги спомнеме и Пеонците (припадници на северно-македонското племе), кои биле сојузници на Троја. Некои од нив биле: Ениј, Астипил, Мнес, Мидон, Офелест, Трасиј и други. Со потекло од Македонија била и митолошката личност Палена (Паллене), која е позната по тоа што се борела со своите додворувачи и ги убивала, се додека не биле поразена од Дионис. Во врска со нејзиното потекло Карлос Парада пишува: “Палена... била ќерка на кралот Ситон, кој бил крал на Одомантите (народ што живеел во североисточна Македонија).” (К. Парада, цит. дело, наслов Palenne). Македонско потекло имал и еден од лапитите. Овие митолошки суштества станале познати по тоа што се бореле против кентаурите. Според легендата, нивното потекло било од Тесалија, но еден од нив имал македонско потекло. Тоа е лапитот Пелат. Повикувајќи се на “Метаморфозите” од Овидиј (12.2541), во врска со потеклото на Пелат, Карлос Парада пишува: “Пелат бил лапит од Пела (во Македонија) кој се борел против кентаурите”. (К. Парада, цит. дело, наслов “Laphits”). Македонец бил и еден од аргонавтите. Тој се викал Девкалион. Повикувајќи се на делото на Хигин, во врска со потеклото на овој аргонавт, Карлос Парада пишува: “Девкалион дошол од Пела, град во Македонија и им се придружил на аргонавтите. Тој бил син на Хиперасиј и Хипсо”. (К. Парада, цит. дело, наслов Deucalion). На крајот да го спомнеме и митолошкиот лик на Македон, кој во т.н. “Грчка митологија” се смета за прататко на Македонците. Македон бил роден од Тија, која била ќерка на Девкалион (тоа е оној Девкалион, кој го преживеал Потопот), а татко му бил лично врховнот бог Зевс. Она што е многу интересно е фактот што, според оваа митологија, првиот Грк и првиот Латин потекнувале од сосема исти родители (Пандора и Зевс). Во врска со ова Карлос Парада пишува: “Пандора имала љубовна врска со Зевс и ги родила Латин, по кого биле наречени Латините и Грек, по кого, оние кои ги следеле хеленските обичаи, биле наречени Грци” (К. Парада, цит. дело, наслов Пандора). Но, кога се во прашање Македонците, т.е. митолошкиот лик на првиот Македонец, тогаш (според легендата) тој бил роден од љубовната врска помеѓу Зевс и Тија. Во врска со ова Карлос Парада пишува: “Тија имала љубовна врска со Зевс и му го родила Магнус (по кого била наречена областа Магнезија) и Македон (по кого била наречена Македонија). (К. Парада, цит. дело, наслов Зеус). Факт е дека (според митологијата) Пандора и Тија биле сестри, но тие припаѓале во редот на првите луѓе по Потопот. Од друга страна, според оваа легенда, испаѓа дека Грците биле поблиски со Латините, отколку со Македонците, т.е. дека разликите помеѓу Македонците и Грците биле поголеми отколку очигледните и добро познати разлики помеѓу Грците и Латините. Во т.н. “Грчка митологија” се среќава и ликот на некој Македнус, кој бил син на Лаокон. (Apolodorus, The Library, 3.8.1). Според оваа митологија во Македонија се одиграле и некои настани од нејзините легенди. Така, на пример, според една легенда Хермес во Македонија му украл едно стадо на Аполон. Сведок на оваа кражба бил некој Бат, кој му ветил на Хермес дека нема да му каже на Аполон, но бидејќи не издржал, бил престорен во камен од страна на Хермес. Практично дотичниот Бат исто така е митолошка личност со потекло од Македонија. Во Македонија престојувал и Херакле, кој требало да се бори со Кикмус, но до борба не дошло затоа што среде нив бил пуштен гром. Ова значи дека и Македонија и Македонците дале значаен придонес во содржината на т.н. “Грчка митологија” за која докажавме дека никако не може да биде “грчка”, поради фактот што им припаѓала на повеќе тогашни антички народи од Европа, Азија и Африка. (Извадок од книгата „Античко-македонското наследство во денешната македонска нација прв дел фолклорни елементи) и од документарната емисија на англиски поставена на историскиот канал на You Tube: Aleksandar Donski History Channel. |