|
||||
ОБЈАВЕНИ СЕ Е 28, 29 И 30 ЕПИЗОДА ОД СЕРИЈАТА „АНТИЧКИТЕ МАКЕДОНЦИ НЕ БИЛЕ ГРЦИ“ |
Деновиве на Youtube се поставени 28, 29 и 30 епизода од документарната серија „АНТИЧКИТЕ МАКЕДОНЦИ НЕ БИЛЕ ГРЦИ“ (“THE ANCIENT MACEDONIANS WERE NOT GREEK”), чиј комплетен автор е Александар Донски. Серијата е во продукција на Lloyd Harrison Entertainment Group од Сиднеј, извршен продуцент на серијата е Џим Стефан, ко-продуцент е Горан Котев, а асоцијативен продуцент е Андрија Петревски, сите од Сиднеј. Текстот го читаат Бубе Донска и Стефо Нанцу. Во серијата ќе бидат претставени сведоштва од над педесет антички автори според кои античките Македонци не биле никакви „Грци“ како што тврди денешната грчка пропаганда. Авторот на серијата Александар Донски очекува оваа серија да ги разниша темелите на грчката историографија и пропаганда кога е во прашање античка Македонија. Овие епизоди се посветени на сведоштва од: македонскиот крал Филип Петти, антиохискиот историчар Јован Малала, еврејскиот антички Јосиф Флавиј (1 век) и светиот апостол Павле (1 век). Филип Петти се качил на тронот на античко-македонската држава во 221 година пред Христа, на возраст од само 17 години. Уште во првата година на владеењето ги поразил Дарданците и другите племиња кои ја нападнале Македонија од север. Подоцна, преку некои свои активности (напад врз Илирија, договор со големиот римски непријател Ханибал и сл.), ги иритирал Римјаните (кои во тоа време биле растечка воена сила) да се свртат против Македонија. Притоа и Римјаните нашле свои сојузници на и околу Балканот во активностите против Филип Петти. Така се случиле две македонско-римски војни во кои Филип Петти бил поразен и бил принуден на низа отстапки кон Римјаните (за што веќе пишувавме). Филип Петти починал во 179 година пред Христа и бил заменет со својот најстар син Персеј, кој ја водел и загубил Третата македонско-римска војна и кој бил последниот античко-македонски легитимен монарх. На детали од животот и дејноста на Филип Петти (за кои пишувале повеќе антички автори) овде нема да се задржуваме, туку само ќе потсетиме на некои сегменти од аспект на темата што ја обработуваме. Во поглавието за Полибиј пренесовме изјава дадена од самиот Филип Петти. По воениот пораз што го доживеал од Римјаните, за време на преговорите што следувале, видовме дека од Филип Петти било побарано Македонците да ја напуштат „Грција“ (грчките територии што ги држеле под окупација). Видовме и дека на ваквите барања Филип Петти, меѓу другото, одговорил: „А која е таа Грција од која ми наредувате да се повлечам? И како вие ја дефинирате Грција? Мнозинството Етолци не се Грци. Не се! И земјите на Агра, Аподота и Амфилојија не се грчки. Дали тоа значи дека имам дозвола да останам во тие земји?“ (Polybius, “Histories”, XVIII, I, 4). Практично самиот македонски крал сведочел дека добар дел од тогашните „грчки територии“ воопшто не биле грчки! Јован Малала (Johannes Malalas) се родил околу 491 година во Антиохија. Тој е автор на делото „Хронографија“, кое било составено од 18 книги, од кои се зачувани фрагменти. Починал во 578 година. Во Осмата книга Јован Малала дава опис на историјата на светот почнувајќи од настанокот, па се до неговото време (VI век). Притоа значаен дел посветува и на Македонија и Македонците (пред сѐ на Александар Велики Македонски). Малала пишува и дека Александар бил потомок на тројанскиот јунак Ахил и го опишува како „Ахил Македонецот“ („Хронографија“, Книга 8). Малала ги опишува и наследниците на Александар, кои останале да владеат со териториите од распаднатата македонска империја. Во врска со Птолемеите пишува: „Птолемеј владеел со Египјаните во име на Македонците 42 години... Тринаесетти и последен крал на Птолемејската династија била Клеопатра... Таа била кралица 22 години. Тринаесетте македонски кралеви од Пто-лемејската династија - од Птолемеј синот на Лаг, се до Клеопатра владееле со целата египетска земја вкупно 300 години“. („Хронографија“, Книга 8). Јосиф Флавиј е најпознатиот антички еврејски историчар. Се родил во Ерусалим некаде околу 36 година, што значи само неколку години по распнувањето на Исус Христос. Крајот на животот го поминал во Рим, пишувајќи за историјата на Евреите. Негови дела се "Историјата на Евреите" ("Jewish Antiquites"), кое го напишал во 20 тома; потоа "Војната на Евреите" ("Jewish War"), кое го напишал во седум тома и "Флавиј Јосиф против Апион" ("Flavius Josephus Against Apion"), дело во кое им се спротивставил на тогашните хеленистички историчари, кои со потценување пишувале за Евреите. Напишал и своја автобиографија. Флавиј (иако бил јудеец и фарисеј), како историчар, оставил извонредно значајни историски податоци и за дејствувањето на Исус Христос, а оставил сведоштва и за дејствувањето на свети Јован Крстител. Јосиф Флавиј оставил и многу вредни податоци за животот на Македонците во Светата земја, не само од времето кога тие целосно владееле со Палестина (со нејзиното освојување од страна на Александар Велики Македонски), туку и многу подоцна. Откако го опишува освојувањето на Светата земја од страна на Александар Велики Македонски (за кого пишува во позитивна конотација), Флавиј продолжува со описот на настаните што се случиле по смртта на Александар. Познато е дека со Светата земја останала да владее македонската династија на Селевкидите, која ја основал генералот на Александар по име Селевк. Во средината на II век пред Христа, поради лошото владеење на Антиох Четврти од оваа македонска династија, Евреите кренале востание, кое на крајот завршило со успех и со основање нивна независна држава. Овде треба да спомнеме еден многу значаен податок. Имено, кога Јосиф Флавиј пишува за востанието на Евреите против династијата на Селевкидите, сосема јасно пишува дека Евреите всушност се бореле за своја слобода против ропството што им било наметнато од – Македонците! Кога пишува за смртта на еврејскиот водач Јуда Макавеј, Флавиј вели: „Јуда... остави зад себе голем углед и спомен, борејќи се за слободата на својот народ и избавувајќи го од ропството под Македонците.“ (Jewish Antiquities XII, 11,2). Во врска со успесите на водачот на востаниците Јуда Макавеј против Македонците Селевкиди, Јосиф Флавиј пишува: „Еврејскиот народ ја обнови својата слобода откако претходно беше под ропство на Македонците... Но, не беа малку оние (Евреи, з.м.), кои поради основните потреби и поради тоа што не можеа да се носат со мизерувањето и со гладот што им надвиснаа над глава, избегаа од својата земја и појдоа кај Македонците. (Jewish Antiquities XIII, 1,1). Овде терминот Македонци повторно се однесува на Селевкидите, кои и покрај губењето на територијата на Јудеја, и натаму останале да владеат со голем дел од Палестина и пошироко. Дека Евреите се наоѓале под "власта на Македонците" (мислејќи на Селевкидите), Флавиј пишува и на други места. Сето ова се извонредно значајни податоци посебно затоа што во многу светски енциклопедии и други дела не сосема точно пишува дека Селевкидите во својата држава наводно ја ширеле "грчката култура и јазик"; дека граделе "грчки градови" и слично. И навистина во културата што тие таму ја ширеле имало елементи од разни култури, па и од грчката, но тоа не значи дека тие биле "Грци". Впрочем, од сведоштвата на Флавиј гледаме дека самите Евреи биле сосема свесни дека се наоѓаат под македонско (а не под грчко) ропство. Флавиј ги нарекува Селевкидите како Македонци и во својата книга „Војната на Евреите“. И овде тој пишува за борбата на Симон Макавеј против Селевкидите, па вели: „Симон... ги ослободи Евреите од власта на Македонците по сто и седумдесет години од империјата на Селевкидите. (War of the Jews, I, 2,2). Основањето на независната еврејска држава од страна на Симон Макавеј, Флавиј го опишува со зборовите: „Симон беше избран од мнозинството за висок свештеник и уште првата година од неговото владеење тој го ослободи народот од ропството под Македонците“. (Jewish Antiquities XIII, 6,7). Во својата книга „Флавиј Јосиф против Апион“ Флавиј ги спомнува Македонците како жители на египетскиот град Александрија. Во вториот дел (6), тој пишува дека: "Грците и Македонците го поседуваа градот", а во продолжение тој ги обвинува Египјаните дека поради расната омраза кон Евреите ги придобиле Македонците и Грците да се свртат против Евреите кои живееле во Александрија. Значи гледаме дека тој овде одделно ги спомнува Македонците и Грците. За Македонците како доминантни жители на Александрија во тоа време Јосиф Флавиј пишува и на други места во своите дела. Така, на пример, кога пишува за населувањето на Евреите во Александрија од страна на македонскиот владетел Птолемеј Први, Флавиј пишува дека овој владетел на Евреите "...во Александрија им дал исти привилегии на граѓани, какви што имале и самите Македонци" (Jewish Antiquities, XI, 12, 1). Добро е познато спомнувањето на Македонците и Македонија во Библијата и за ова досега се напишани голем број трудови. Во светската наука добро е познато дека христијанизацијата на Европа започнала преку Македонија, конкретно преку првите христијански заедници што овде ги основал свети Павле. Првите христијани, кои го примиле христијанството на тлото на Европа, биле Македонци. Христијанизацијата на овие Македонци дошла како резултат на второто мисионерско патување на свети Павле (инаку, прво христијанско мисионерско патување во Европа). Да се потсетиме накратко на овој извонредно значаен настан. Откако почнал со ширењето на христијанството низ Мала Азија свети Павле стигнал во Троада. Таму имал видение во кое му се појавил некој Македонец, кој го замолил да појде во Македонија за да им помогне на Македонците. Во „Делата апостолски“ (16:9) во врска со ова читаме: „Преку ноќта имаше Павле видение: стоеше пред него еден човек, Македонец, кој го молеше и му велеше: 'Премини во Македонија и помогни ни!'“ Се смета дека ова патување се случило во годините 50 - 52 („Библија“, Загреб, 1983, стр 1248). Да направиме краток осврт на престојот на свети Павле во македонскиот град Филипи, каде практично била формирана првата христијанска зеаедница на тлото на Европа. Се смета дека свети Павле бил во Филипи летото во 50 година по Христа.(The Apostle Paul's Visit to Philippi, History of Phillipi, Dr.Clint Arnold and his class at Talbot Theological Seminary,The Biblelands Project. Copyright 1999 by MustardseedMedia,Inc Website:http://www.mustardseed. net). Со сигурност можеме да кажеме дека огромното мнозинство на тогашните граѓани на Филипи, со кои се среќавал свети Павле, биле токму етничките антички Македонци. Kако потпрепа на ваквиот заклучок, ќе посочиме на неколку моменти. Добро е познато дека свети Павле со своите придружници во сите градови што ги посетувале, најпрво оделе во еврејските синагоги за да им проповедаат прво на Евреите за Исуса. Впрочем, ова сосема јасно може да се види во описите на посетите на разни градови од страна на свети Павле и неговите придружници, кои ги среќаваме во „Дела апостолски“. Но, што се случило кога дошле во Филипи? Во описот на нивната посета на овој град не се спомнува никаква еврејска синагога. Ова само може да значи дека еврејска синагога во Филипи тогаш - немало! Во горецитираниот труд (The Apostle Paul's Visit to Philippi, History of Phillipi,...) е дадено едно интересно и убедливо толкување за овој настан. Овде читаме: „Павле имал обичај да оди во синагогите на градовите, но овде (во Филипи) таква не се среќава. За да можеле Евреите да се собираат во синагога, морало да има најмалку десет мажи Евреи. Но, отсуството на синагога ни зборува дека таму имало мала еврејска популација.“ Од овој податок може да се извлече заклучок за етничкиот состав на Филипи. Значи, во овој град Евреи речиси немало (штом немало ни десет мажи Евреи за да се собираат во синагога), туку најмногу имало Македонци, кои од порано живееле во овој град. За доминантниот македонски етнички карактер на Филипи ќе спомнеме уште еден податок. Во „Дела апостолски“ читаме дека откако не нашле еврејска синагога, свети Павле и придружиниците, излегле крај блиската река, каде народот тогаш се молел. Во врска со ова во „Дела апостолски“ (16:13) читаме: „А во саботата излеговме надвор од градската врата, кон реката, каде што имаа обичај да се молат. И седнавме и им зборувавме на собраните жени.“ Се поставува прашањето: зошто граѓаните на Филипи излегувале да се молат токму крај блиската река? Одговорот на ова прашање ни нуди уште еден доказ за доминантната македонска популација на Филипи. Имено, добро е познато дека античките Македонци гаеле посебен култ кон водата, т.е. кон реките и овој култ се среќава уште во постарата македонска историја. Така, на пример, во сторијата за настанокот на македонската држава (раскажана од Херодот), реката одиграла пресудна улога во спасувањето на легендарниот македонски крал Пердика, кој заедно со своите двајца браќа биле прогонувани од своите непријатели. Познато е и дека античките Македонци им принесувале жртви на реките и истите длабоко ги почитувале. Интересно е и тоа што водата, како натприродна сила, останала и во фолклорот на Македонците од IXX и XX век. Познатиот македонски фолклорист д-р Томе Саздов како најчесто користен материјален елемент со натприродна моќ во македонските сказни ја споменува токму водата („Преглед на македонската народна проза; Култура“, Скопје, 1981 стр.71). Инаку, неспорно е дека водата како натприродна сила ја има и во фолклорот на други народи. Значи, молењето на граѓаните на Филипи крај реката претставувало стар античко-македонски обичај, што доволно зборува за доминантниот македонски етнички карактер на овој град. Како поткрепа на сето ова ќе спомнеме и дека во апокрифниот ранохристијански ракопис, под наслов „Делата на Павле“ спомната е некоја жена, жителка на Филипи, која се викала Стратоника („Acts of Paul“, from „The Apocryphal New Testament“ M.R. James-Translation and Notes Oxford: Clarendon Press, 1924). И ова име е често во постариот античко-македонски ономастикон. Секако дека во Филипи, освен доминантните Македонци, имало и припадници на други народи, но за нив можеме да кажеме дека главно биле привремено населени трговци со потекло од разни земји, кои таму ги продавале своите стоки. Веќе го наведеме цитатот во поглавието за анонимниот христијански автор од IV век, кој толкувајќи ги делата на свети Павле, во поглавието насловено како „За Филипјаните“, пишува: „Филипјаните се Македонци. Тие го прифатија Словото на вистината, го зачуваа со верба и не примија лажни апостоли.“ Да ги пренесеме и останатите цитати од Библијата, т.е. од Свети Павле, во кои се спомнати Македонците. Во врска со неговото мисионерско патување кон Рим, Свети Павле пишува: „Влеговме во еден адрамиски брод, кој ќе пловеше во азиски приморски места и испловивме. Со нас беше Аристарх, Македонец од Солун“. („Дела Апостолски“, 27, 2). Во врска со престојот на свети Павле во Ефес, читаме дека тамошните Грци се побуниле против неговите проповеди не сакајќи да се откажат од своите пагански верувања: „И целиот град се побуни и еднодушно навлегоа во театарот и ги одвлекоа Македонците Гај и Аристарх, Павловите сопатници.“ („Дела Апостолски“, 19, 29). Практично, овде свети Павле и неговите придружници Македонци биле малтретиани од Грците во Ефес заради ширењето на христијанството. Свети Павле ги спомнува Македонците и во „Второто послание до Коринтјаните“, каде пишува за собирањето материјална помош за првите христијански заедници: „А во однос на собирање помош за светите, излишно е да ви пишувам зашто ми е позната вашата усрдност, за која се фалам со вас пред Македонците, дека Ахаја, уште од лани, е приготвена и дека вашата ревност поттикнувала мнозина. Сепак ги испраќам браќата за да не се покаже, во овој однос, празни нашето фалење со вас и за да бидете, како што реков, приготвени и ако дојдат со мене Македонците и ве најдат неприготвени, да не се засрамиме ние, да не речам вие.“ („Второ Послание до Коринтјаните“, 9, 1-4). Епизодите можете да ги погледнете на следните линкови: 28 епизода: https://youtu.be/WpVE3V0XXC8 Документарен филм со дел од дејноста на авторот Александар Донски можете да погледнете на: https://www.youtube.com/watch?v=5S26QOz71gU&t=1535s
|