|
|
МАКЕДОНСКОТО НАЦИОНАЛНО САМОСОЗНАНИЕ ВО ИЛИНДЕНСКИОТ ПЕРИОД (6 дел) |
Александар ДОНСКИ (Посветено на академик Блаже Ристовски) БУГАРСКИ СВЕДОШТВА ЗА МАКЕДОНСКОТО НАЦИОНАЛНО СОЗНАНИЕ ВО ИЛИНДЕНСКИОТ ПЕРИОД Во продолжение ќе се задржиме и на документите во кои се потврдуваат пројавите на македонско национално чувство кај илинденскиот војвода Димитар Мирасчиев и неговиот соборец и другар четникот Јордан Ангелов. И овие двајца истакнати илинденци, не само што се декларирале како Македонци (а не како Бугари), туку и отворено ги прифатиле идеите на Крсте Мисирков, поради што дури биле и апсени од бугарската полиција во Софија, веднаш по трагичниот крај на Илинденското востание. Од овој период останало следново сведоштво од самиот Ангелов: „Димитар Мирасчиев се зближи со Мисирков и обајцата се согласија кон политичкиот автономен принцип за слободата на Македонија да се додаде националната и јазична автономија, преку започнување на издавање книги и весници на чист македонски јазик. Кон оваа идеја се приклонив и јас... Но, не поминаа ни два дена, книгата беше се уште в печат, во една прекрасна зимска ноќ, јас и Мирасчиев се најдовме по бели гаќи во софискиот затвор... Не навредуваа дека сме сепаратисти и неблагодарници за добрините што ни се направени за слободата на Македонија.“ (Подетално кај: Блаже Ристовски: „Димитрија Чуповски 1878-1940“, Скопје, 1978). Значи, поради отвореното застапување на македонштината илинденците Димитар Мирасчиев и Јордан Ангелов биле уапсени од бугарската полиција некаде во декември 1903 година. По малтретирањата што ги доживеал во затворот, Ангелов вели дека си се вратил во Македонија, во родниот Прилеп. Дека Ангелов не бил осамен во своите идеи најдецидно зборува и неговата изјава дека македонската национална идеја што тој ја проповедал толку им се допаднала на одговорните во Внатрешната организација, што го поставиле за еден од нејзините раководители: „Идејата на Мисирков не ме оставаше на мира. Со тројца верни другари започнав да го објавувам тајниот весник “Шило”,. Почнав да ги критикувам сите внатрешни недостатоци на Револуционерната организација. Не ги оставив на мира ни империјалистичките стремежи на Србите, Бугарите и Грците кон Македонија. Мојата програма им се допадна на одговорните во Внатрешната револуционерна организација и заради тоа ме поставија за раководител“. (Подетално кај: Блаже Ристовски: „Димитрија Чуповски 1878-1940“, Скопје, 1978, стр. 260-261). За македонското национално чувство на илинденскиот војвода Мирасчиев и четникот Ангелов и за опасноста за бугарштината од ваквите идеи, постои и бугарски документ од тоа време. Се работи за едно тајно писмо од 1905 година од егзархискиот бугарски агент Ефтим Спространов до тогашниот бугарски премиер Рачо Петров, во кое го информира за т. н. „македонски сепаратизам“ и за македонското национално чувство на Мирасчиев и Ангелов: „Во сегашните услови, господине министер-претседателе, кога македонското население е длабоко разочарано од Бугарија по повод нејзиното држење во Илинденското востание, јас лично сум убеден дека сепаратизмот, што зафаќа во Македонија длабоки корени во масите, може да стане решителен фактор... Бездруго, народните маси со поголема радост ќе го прифатат гледиштето на македонските националисти, кои проповедаат Организацијата да се престори од револуционерна во еволуциона. Но овојпат таа нема да има други цели, освен преку добиената културна автономија за Македонија да ја јакне македонската индивидуалност, преку создавање македонски културно-просветни установи на македонски јазик и создавање македонска самостојна црква на чело со македонски патријарх... Кон македонските националисти во последно време почнаа да се придружуваат и луѓето на Организацијата. Ако од тој аспект погледнете на проблемот, т.е. ако ја земете организациската и ударната сила на Организацијата во служба на македонското национално движење, дури тогаш во вистинска светлина се јавува опасноста за бугарското дело во Македонија. Со сигурност знам дека кон македонските националисти веќе се придружија македонските револуционери Димитар Мирасчиев, војводата и четникот Јордан Ангелов. По се изгледа наскоро ќе им се приклучат и некои од лидерите на Организацијата...“ (Подетално кај: Блаже Ристовски: „Портрети и процеси 1“,... стр. 77). Зарем се потребни уште докази во утврдувањето на вистината дека македонското национално чувство било широко распространето во времето околу Илинденскиот период, кога гледаме дека и самите бугарски документи го потврдуваат тоа? Сепак, ако ни ова не е доволно, еве цитат од уште еден бугарски весник, во кој се потврдува постоењето на македонското национално чувство од тоа време. Се работи за статијата „Патриотизам или сепаратизам“, објавена во софискиот весник „Свободно слово“ на 01. 06. 1905 година, во која меѓу другото се вели: „Ние се наоѓаме на почетокот на еден сепаратистички дух што се вее во редовите на Внатрешната организација. Таа што досега дејствуваше од името на целокупниот бугарски народ, денеска преку устата на своите претставници излегува и вели: ,,Меѓу нас и нив има огромна разлика. Ние никогаш не сме дејствувале за една бугарска Македонија и ќе ги тепаме бугарските чети исто како што ги тепаме српските и грчките,,... Претставниците на Организацијата наместо да се стремат да ја зачуваат бугарската физиономија на Македонија, самите го помагаат нејзиното обезличување.“ Ни македонските весници не ја запоставувале чистата македонска национална идеја на своите страници. Така, на пример, на 02. 07. 1905 година во весникот „Деб,р“, којшто рековме дека бил под влијание на Борис Сарафов и објавувал и други написи во врска со посебноста на македонскиот народ и македонскиот јазик, е објавена статија во која меѓу другото се вели: „Една група Македонци ќе војува за автономијата на Македонија за Македонците, за која цел наскоро ќе започнат да издаваат весник на македонското наречје“. Во истата 1905 година Глигор Хаџиташков(иќ) во в. „Автономна Македонија“ меѓу другото ќе напише: „Македонија не е ни српска, ни бугарска, туку наша, македонска...Разни комитети си ја продолжуваат работата, проповедаат по Македонија србизам, бугаризам и елинизам, ги вооружуваат Македонците едни против други, брат против брата си, бидејќи првите велат дека Македонија е српска, вторите дека е бугарска, а третите дека е грчка... Нашиот весник не проповеда идеи ни српски, ни бугарски, туку македонски. Којшто има да расправа за автономијата, тој треба да го прави тоа со Македонците и со никој друг“. Војводата Димитар Мирасчиев (1872 – 1917) од Штип по Илинденското востание бил уапсен во Софија заедно со четникот Јордан Ангелов заради јавно искажаното македонско национално самосознание |