|
|
МАКЕДОНСКОТО НАЦИОНАЛНО САМОСОЗНАНИЕ ВО ИЛИНДЕНСКИОТ ПЕРИОД (7 дел) |
Александар ДОНСКИ (Посветено на академик Блаже Ристовски) МАКЕДОНСКАТА НАЦИОНАЛНА ДЕЈНОСТ НА МИСИРКОВ И ЧУПОВСКИ ВО ИЛИНДЕНСКИОТ ПЕРИОД За македонските национални пројави и за нивната опасност за бугарштината сведочи и писмото на скопскиот егзархиски намесник Неофит упатено до бугарскиот егзарх на 20.06.1910 година: „Тој господин Крсте Мисирков на својот роднина му искажал во писмото желба да се врати во Македонија, поточно да дојде во Скопје штом ќе се ослободи Македонија. Сакал човекот да биде професор на скопски универзитет(?!). Ако е тоа вистина, а нема зошто да ме лажат, тогаш самиот заклучете каква опасност и претстои на бугарштината во овие историски времиња. Замислете си да се здружат заедно мисирковштината на господинот Крсте, сепаратизмот на Неговоро Високопреосвештенство Теодосија и автономизмот на господинот Петар Попарсов!“ Дека ова писмо не било случајно, сведочи фактот што во тоа време и навистина се подготвувало враќање на митрополитот Теодосија во Скопје, каде што, заедно со Крсте Мисирков и Петар Попарсов, требало да следи отворање на првата Висока педагошка школа во Македонија,во која наставата требало да се следи на македонски јазик. Да го спомнеме и Македонското научно-литературно другарство, формирано уште во 1902 година во Санкт-Петербург и неговата чиста македонска национална. Тие сосема јасно се залагале за самостојна држава Македонија со македонска нација и со посебен македонски литературен јазик и самостојна црква. На чело на ова Другарство бил најистакнатиот македонски национален деец од тие времиња Димитрија Чуповски (заедно со Мисирков и со други истомисленици, меѓу кои и: Г. Константинович, Н. Ничота, А. Димов, П. Ќулафковски, А. Џоловиќ и други). Но, кога зборуваме за илинденци и за членови на ТМОРО, кои јасно се декларирале како Македонци, како таков секако дека треба да го спомнеме и самиот Димитрија Чуповски, кој исто така бил член на ТМОРО. Како член на ТМОРО, Чуповски уште во 1895 година бил и уапсен од турската власт. Меѓутоа, успеал да избега и, по совет од Организацијата,з аминал за Србија,а оттаму и во Русија. Еве што напишал самиот Димитрија Чуповски: „Во ова епско време од историјата на Македонската револуција, мене не ми се даде можност долго да работам внатре во земјата, бидејќи добро сум им бил познат на турските агенти како активен пропагандист за ослободувањето на Македонија. Затоа, по моето доаѓање во татковината било организирано и мое надгледување. Наскоро дојде до моето затворање. Претстоеше суд, затвор, па за да ги одбегнам последниве, јас организирав мое бегство. По совет на Организацијата се вратив назад во Србија“. За ставовите на Чуповски кон Македонија и кон македонското прашање децидно зборува неговата изјава: „Во ова време односите на официјална Србија спрема Македонците се влошија. Со развивањето на дејноста на Револуционерниот македонски комитет, империјалистичките влади на Србија, Бугарија и Грција почнаа непријателски да се однесуваат спрема Македонците... Поради тоа Македонците беа принудени да водат борба на четири фронта - против Турците, Србите, Грците и Бугарите...“ Ова е само една од многубројните македонски национални артикулации на Чуповски и на неговите истомисленици. Конечно, секретарот на Македонското научно-литературно другарството Милан Стоилов од Кукуш (1881-1903) и самиот загинал како учесник во Илинденското востание, што значи дека и тој бил илинденец, кој себеси сосема јасно се декларирал како Македонец. (Подетално за активноста на МНЛД да се види во книгите: „Димитрија Чуповски (1878-1940)“ и „Македонското научно-литературно другарство во Петроград“ (1-2, Скопје, 1978) и „Димитрија Чуповски и македонската национална свест“ (Скопје, 1996) од д-р Блаже Ристовски. Учесник во Илинденското востание, кој се декларирал како Македонец, е и македонскиот национален деец Филип Николовски, исто така член на МНЛД во Петербург. Во 1904 година тој во Петербург подготвил реферат под наслов: „Кои причини ги тераат Русите и воопшто патешествениците да ги мешаат Македонските Словени со Србите и со Бугарите“, што доволно зборува за неговата национална определба. Освен тоа, Филип Николовски се јавува како соработник и во списанието „Вардар“ (1905) на Крсте Мисирков, каде што објавува записи на македонски народни песни. Посредни допири со МНЛД имал и познатиот илинденски војвода Пандо Кљашев. Некои пропагандисти велат дека и Крсте Мисирков пред крајот на својот живот наводно се „откажал“ од македонштината и како „доказ“ за ова даваат некои негови наводни пробугарски изјави. Да го објасниме и ова. Точно е дека Мисирков дал слични изјави и во Русија и во Бугарија, но во време критично за целоста и судбината на неговата татковина Македонија, кога ја загрозувало поделба од соседите, или пак кога бил изложен под неверојатен притисок од страна на големобугарските шовинисти, кои секаде каде што можеле го навредувале и напаѓале, па дури и му се заканувале со смрт. Но Мисирков не бил толку плашлив човек, уште многу млад го заложил животот на жртвеникот на својот народ, па фактички никогаш не се откажал од македонската национална идеја. Најдобар доказ е фактот што и кога ги дал тие изјави, продолжил да објавува статии со теми поврзани со македонската национална посебност, но потпишан под псевдоним (Пелски)! Доказ за ова не се само неговите статии во списанието „Македонскиј голос“ („Македонски глас“) објавени во 1914 година под псевдоним, туку и Меморандумот до рускиот министер за надворешни работи на Русија од 14 август истата година потпишан од Д. Чуповски и К. Мисирков, каде што опширно се образлага историјата на македонската националноослободителна борба и развитокот на македонската национална мисла. Исто така треба да се има предвид дека и непосредно пред својата смрт (1925-1926), кога и во софискиот печат ги објави своите тестаментални статии, како што пишува д-р Ристовски, тој тајно, под истиот псевдоним Пелски, соработувал во виенскиот весник на македонските федералисти „Македонско сознание“. Вака објавените статии под псевдоним, во илегала, многу повеќе зборуваат за неговите вистински идеи, отколку некои јавно дадени изнудени пробугарски изјави, дадени во околности на загрозеност на неговиот живот во Бугарија. Конечно, мнозина денешни овдешни бугаромани, сосема друго зборуваа во времето на Титова Југославија, а некои од нив дури беа и истакнати експоненти на марксизмот и југословенското самоуправување. Со ова не сакам да ги „навредувам“ што тие преку ноќ си ја „смениле капата“, па од „југословенски самоуправни патриоти“ и станале „бугарски патриоти“ и бугаромани, туку дека едноставно во времето на таа Југославија морале така да си ја заштитуваат својата работа, семејството и сл. Сличен е случајот и со Мисирков. Дури и кога бил принуден да дава привидно пробугарски изјави, тој смело под псевдоним, изложен и на опасноста да биде откриен и репресиран или ликвидиран, продолжил континуирано да пишува македонски национални текстови. Овој факт има далеку поголема тежина,отколку она што, во одредени моменти од својот живот и заради судбината на татковината, бил принуден јавно да го декларира. (ПРОДОЛЖУВА) Димитрија Чуповски (1878 – 1940): Македонците беа принудени да водат борба на четири фронта - против Турците, Србите, Грците и Бугарите |