|
|
МАКЕДОНСКОТО НАЦИОНАЛНО САМОСОЗНАНИЕ ВО ИЛИНДЕНСКИОТ ПЕРИОД (10 дел) |
Александар ДОНСКИ (Посветено на академик Блаже Ристовски) БУГАРСКИОТ ЦАР ФЕРДИНАНД ПРИЗНАЛ ДЕКА МАКЕДОНЦИТЕ НЕ СЕ НИ БУГАРИ НИ СРБИ! Освен досега наведените, во и околу Илинденскиот период, имало други пројави на македонски национални артикулации, но нивното целосно презентирање би ни одзело премногу простор. Сепак, како капак на сето ова ќе ја цитираме изјавата од самиот бугарски кнез Фердинанд, кој, во врска со националната посебност на Македонците, во Цариград изјавил: „Јас многу добро знам дека Македонија е главната пречка за искрено спогодување и братски живот помеѓу Србија и Бугарија... Во Македонија главната маса на населението не се ни Срби, ни Бугари, туку Словени и христијани. Словени што зборуваат јазик еднакво оддалечен и еднакво близок и на бугарскиот и на српскиот јазик, но јазик што е посебен дијалект, ако не и посебен јазик“. („Историја на македонскиот народ“, книга 2, Скопје, 1969, стр. 212, преземено од автентични документи). Без разлика што Македонците Фердинанд ги нарекол како чисти „Словени“ и христијани, од извонредно значење е фактот што тој јасно ги одделува како посебна нација од Бугарите и од Србите, а истото го вели и за македонскиот јазик. За македонската национална посебност околу Илинденскиот период имало и други бројни странски сведоштва. Така, на пример, рускиот професор П. А. Лавров во 1900/1901 година го вовел македонскиот јазик како посебен предмет на Петербуршкиот историско-филолошки факултет. Романскиот учен Замфир Абуре, во својата статија посветена на Борис Сарафов, под наслов „Борис Сарафов си Мацедониа“, објавена во Букурешт (1901 година) напишал дека македонскиот јазик е засебен јазик, кој претставувал директен наследник на јазикот на светите Кирил и Методија. Овде читаме: „Јазикот на Македонците е единствен од сите словенски дијалекти кој може да биде сметан за директен наследник на словенскиот јазик на Кирил и Методија и како таков, овој јазик во себе е независен и во се е автономен“. Виенскиот весник “Die Zeit” (01.10.1903) пишува дека Македонците биле засебен народ и дека не барале ништо повеќе од тоа што го имале Бугарите, Грците и Србите. Овде читаме: „Во Македонија се работи за еден народ кој го користи правото за самоопределување, она право кое ја измени темелно картата на Европа во 19 век... Македонците всушност не бараат ништо друго, туку навистина многу помалку од она што го оствариле пред нив Грците, Србите, Бугарите...“ Во 1903 година и Полјакот Ромуалд Пжевалски пишувал за стремежот на Македонците да го одделат својот јазик од бугарскиот, а пишувал и за засебноста на Македонците. Во списанието „Славјански век“ кое излегувало во Виена во бројот 67 (15. 09.1903) Пжевалски, помеѓу другото, запишал: „Слобода или смрт - таква е девизата на Македонските Словени во борбата со денешниот непријател – поробител“. Во бројот 71 од истото списание (ноември, 1903), тој напишал: „Би можело да се каже дека морални сојузници на Македонските Словени би требало да бидат Бугарите и Србите, но тие во тоа време го решавале важното прашање: кому каков дел ќе му припадне од Македонија“. Во словенечкиот град Цеље на 01.06.1903 година бил одржан протестен собир во врска со настаните во Хрватска и Македонија. Во Декларацијата што притоа била прочитана во однос на Македонија, повторно Македонците се спомнати како засебен народ (Д-р Василиј Мелик: „Словенците за Македонија и за Југословенското прашање во 1903 година“ во: „Илинден 1903“, ИНИ, Скопје, 1970 стр. 414). Овде читаме: „Неправдите што се прават од страна на Турците над македонските христијански Словени, се нечуени... Од Австрија и Русија предлаганите реорганизации, чија цел беше да им се олесни на Македонците барем делумно нивната незавидна положба, останаа безуспешни. Бидејќи турската влада не е во можност човечки да владее над христијаните, единственото решение за Македонците го гледаме во нивното целосно ослободување од турскиот јарем. Значи, изразуаме желби велесилите, меѓу нив и Австрија, да влијаат на тоа Македонија да стане независна“. Грчки сведоштва за посебноста на Македонцит Да спомнеме и неколку тогашни грчки сведоштва за засебноста на Македонците. Во март 1904 година Павлос Мелас, кој бил грчки артилериски потпоручник, а воедно раководител и организатор на андартското движење во Македонија, ги посетил македонските села Габреш, Черновишта, Руља, Бирма, Желево и Оровник. За посетата на селото Руља во своите Спомени објавени во 1926 година го дал следново сведоштво: „Сите заедно го посетивме училиштето. Учителот зборува доста лошо грчки. Тој ги натера децата да запеат. Не разбравме дали јазикот беше македонски или грчки... Научив и малку македонски зборови и ги кажувам на жените, на мајките особено... Анонимен грчки автор во делото „Историја на македонската борба“ (Атина, 190:, стр. 10), пишувал за активноста на Гоце Делчев и за неговото залагање Македонија да биде на Македонците. Овде читаме: „Делчев, обиколувајќи ги селата им препорачувал на селаните: “Вие кога ќе го слушнете сигналот на востанието, нема да правете ништо друго, освен да ги земите своите пушки и да дојдете со нас. Ќе ја раздвижиме Македонија, таа ќе биде окупирана од големите сили и тие ќе ни ја дадат слободата. Лозинката на нашата борба ќе биде: Македонија на Македонците!” (Цитирано спосед Христо Андоновски: „Илинден во некои дела на грчката историографија“, во: „Илинден“, ИНИ, Скопје, 1970! Грчкиот историчар Кордатос во своето дело „Историја на современа Грција“ (Атина 1950, стр. 42, цит. според Христо Андоновски... стр. 360), во врска со настаните околу Илинденското востание, конкретно околу целите на Македонската револуционерна организација, пишува: „Таа (ВМРО, з. м.) имала пошироки цели. Нејзините создавачи биле визионери на една независна македонска држава, во која би владеел принципот на рамноправност, а нивна девиза била: Македонија на Македонците!“ Во продолжение авторот Кордатос пишува и дека ВМРО воопшто не била под влијание на бугарската влада. Гркот Периклис Аргиропулос дури се заложил и за автономија на Македонија во времето околу Илинденското востание. Во неговите Мемоари, под наслов: „Македонската борба” (Солун, 1957 година, стр. 11, цит. според Христо Андоновски... стр. 361), читаме: „Автономијата (на Македонија,з.м.) под меѓународна контрола има многу предности. Ќе ни ја осигура работата во услови на релативна сигурност. Едната или другата политика ќе ни ја наложат настаните и не смееме начелно да ја одбиеме автономијата“. (ПРОДОЛЖУВА). |